Ben je bezig met afvallen of wil je gaan beginnen? Dan weet je waarschijnlijk wel dat je gezonder moet gaan eten en meer moet gaan bewegen bijvoorbeeld buikspieroefeningen. Dit artikel geeft uitleg over de kettlebell, de kettlebell kan je helpen in de strijd tegen de kilo’s.

Wat is een kettlebell?

Het is van oorsprong een Russisch oefen hulpmiddel voor in het leger. Zij treden er mee om voor de conditie en om sterker te worden. Het ziet er uit als een metalen bal met een handvat. De kettlebell bestaat al sinds 1704!

Wat is nu het grote voordeel van trainen met een kettlebell? Met de oefeningen die je doet train je alle spieren in je lichaam. Het vervangt dan ook andere apparaten zoals: dumbbells, cardioapparatuur, grip trainers en medicine ballen. En, hoe meer spieren je gebruikt tijdens een workout hoe meer calorieën je verbruikt!

Afvallen door de kettlebell

Misschien lees je dit artikel wel om te kijken hoe jij nu kunt afvallen door de Kettlebell. Het antwoord is hierboven eigenlijk al gegeven. Doordat je zoveel spiergroepen tegelijk traint, ga je afvallen. Het effect van de kettlebelt is als volgt: heb je overgewicht, dan zal je slanker worden. Als je mager bent zal je gespierder worden.

Hoe komt dit dan?

  • Dit heeft 3 redenen. Ten eerste door de oefeningen zorgt dat je groeihormoon word gesimuleerd. Dit hormoon is onder andere verantwoordelijk voor dat je vet gaat verbranden.
  • De tweede reden is dat je spieren herteld moeten worden na de training. Dit kost energie en je lichaam zal na elke training je spieren heel iets groter maken. Als je dan niet extra gaat eten zal je afvallen.
  • De derde reden door de oefeningen zal je calorieën verbranden tijdens de workout en natuurlijk ook daarna zoals je in reden twee hebt gelezen.

Het leuke er van is dat iedereen er mee kan trainen. Of je nu klein of groot bent, jong of oud, dik of dun, man of vrouw. Een training hoeft niet langer dan 30 minuten te duren. Een training van deze tijdsduur levert al prima resultaten. Je conditie verbetert, je versterkt de spieren en je verbrandt vetten.

Met de kettlebell kom je steeds verder, je begint met een (lichte) variant. Na een aantal maanden zal de kettlebell een stuk lichter aanvoelen doordat je spieren en kracht zijn toegenomen. De trainingen zijn dan minder effectief.

Om weer op dezelfde weg veder te gaan is het nodig om een zwaardere te gebruiken. Voordat je dat doet kan je ook nog kiezen om zelf je trainingen zwaarder te maken. Dit kan door meer sets per oefening, meer herhalingen per set, minder rust nemen, extra oefeningen of langer trainen.

Zeker wanneer je als doel hebt om af te vallen kan je heel lang met 1 kettlebell doen. Ga je er mee trainen om meer kracht te ontwikkelen? Dan is het aan te raden om eerder over te stappen naar een zwaardere kettlebell.

Aanschaf van een Kettlebell.

Ben je van plan om een Kettlebell aan te schaffen? Let dan nog even op de volgende zaken:

De vorm van de kettlebell: je kan het beste een originele ronde kopen. Ook het handvat kan het beste rond zijn.

Het handvat moet breed genoeg zijn om met 2 handen vast te houden.

Train je op een harde vloer? Kies dan voor een met een rubberen basis. Dit scheelt beschadigingen aan je vloer.

Kies niet voor een verstelbare kettlebell in zwaarte. Deze zijn vaak onhandelbaar en trainen absoluut niet fijn.

Aan te raden blijft de originele gietijzeren Kettlebell. Wel om verschillende redenen: deze  is zeer duurzaam en heeft de juiste vormen. Heb je er meer geld voor over? Dan zou je kunnen kiezen voor de stalen variant. Deze wordt veel gebruikt door professionals en tijdens wedstrijden.

Waar een Kettlebell kopen?

Op het internet en in de winkels zijn veel kettlebells te vinden. Het is dus net wat jij makkelijker vindt! In de (sport)winkels kan je je vaak nog persoonlijk laten adviseren. Op het internet is het makkelijker om je te oriënteren op alle verschillende soorten en methoden.

Een Kettlebell aangeschaft, wat nu?

Heb je er een aangeschaft? Dan ben je helemaal klaar om te beginnen. Omdat de Kettlebell al zo lang populair is zijn er ontzettend veel instructieboeken en video’s te kopen en downloaden.

Deze materialen helpen je om een goede training te doen voor optimaal resultaat. Je zou ook kunnen overwegen om via een sportschool of een personal trainer lessen te volgen. Door lessen te nemen of door je eerst te verdiepen kan je meer resultaat halen en kan je jou ideale lichaam realiseren.

Als je snel wilt afvallen kun je dit het beste doen.

Trainen met de kettlebell en diëten. De beste dieet van dit moment is Vitadis. Je gaat dan 3x per week ongeveer 30 minuten trainen. En je loopt de 3 faces van Vitadis door. Dan zal je heel snel kilo’s afvallen! Hier kan geen crash dieet tegen op. Veel succes.